Nieuws

Drie manieren om managers te helpen hun ontwikkelgesprekken te verbeteren

Ontwikkelgesprekken vormen een steeds belangrijker onderdeel van de gesprekscyclus. Terwijl managers dit vaak een lastig gesprek vinden om te voeren. Het vervalt al snel in een gesprek welke alleen maar gaat over welke training iemand volgend jaar gaat volgen, of erger nog: in een verkapt beoordelingsgesprek. Hulp is dus gewenst. En daar speel jij als L&D professional een belangrijke rol.  

Ontwikkelgesprekken: van disfunctioneren naar groei

De nadruk van de gesprekscyclus komt steeds minder te liggen op het beoordelen en steeds meer op de professionele ontwikkeling van medewerkers. Zo schaften Eneco, Achmea en de Rabobank het functioneringsgesprek al af. In plaats daarvan worden gedurende het hele jaar door gesprekken gevoerd over de persoonlijke groei van medewerkers.

Tijdens zo’n ontwikkelgesprek staat de gewenste ontwikkeling van de medewerker centraal. Volgens de ouderwetse opvatting van een ontwikkelgesprek gebeurt dit vanuit disfunctioneren: een medewerker die niet in staat is om zijn of haar werk goed uit te voeren dient zich verder te ontwikkelen. In de huidige tijd is ontwikkeling intussen een continu aandachtspunt geworden, waarbij groei centraal staat in plaats van disfunctioneren.

Ontwikkeling als arbeidsvoorwaarde

Naast het groeiende belang van het ontwikkelgesprek vanuit werkgeversperspectief, vinden ook medewerkers hun eigen ontwikkeling steeds belangrijker worden. Maar liefst 65% van de medewerkers geeft de voorkeur aan meer ontwikkelingsmogelijkheden dan aan een hoger salaris. Daarnaast hebben ontwikkelmogelijkheden zelfs een belangrijke invloed op de werktevredenheid.

L&D professionals, ondersteun de managers

Het is duidelijk dat het voeren van ontwikkelgesprekken steeds belangrijker is voor zowel de medewerker als de organisatie. Maar een aantal managers vindt het lastig om deze gesprekken te voeren. Of om ze op een kwalitatief hoog niveau te voeren. Dat is ook niet zo vreemd. Want veel managers hebben wel geleerd hoe ze een goed functioneringsgesprek kunnen voeren, maar niet hoe ze een goed ontwikkelgesprek kunnen voeren. En daar hebben ze dus hulp bij nodig.

Drie manieren om te helpen

Er zijn talloze manieren om de manager te ondersteunen. Ik heb drie manieren voor je op een rij gezet:

1. Doe het samen: biedt de manager aan om bij een aantal gesprekken te zitten. Zo kun je gerichte feedback geven en zal de kwaliteit van de gesprekken in korte tijd verbeteren.

2. Ontwikkel een checklist, met uitleg over het waarom: een checklist is een prima manier voor een manager om de kwaliteit van zijn of haar gesprekken te verbeteren. Maar vergeet niet uit te leggen wat de redenen achter bepaalde checklist items zijn. Zo wordt het geen afvinklijstje.

3. Biedt een interactieve workshop aan die in gaat op het hoe, wat en waarom van het ontwikkelgesprek en neem deze op in het ontwikkelprogramma voor nieuwe managers.

Er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden. Laat je tips achter in de comments!

Workshop Constructieve ontwikkelgesprekken voeren van Strategisch Opleiden

Strategisch Opleiden heeft de mogelijkheid voor organisaties om een zes uur durende interactieve workshop te volgen met een team. Dit team kan bestaan uit HR(D) professionals of team managers.

Voor meer informatie kun je hier de brochure downloaden of een kennismakingsgesprek aanvragen via vanduren@strategischopleiden.nl of door onderstaand formulier in te vullen.

0
  Ook interessant
  • No related posts found.

Voeg een Commentaar