Nieuws

Review boek Alignment 2.0

Toen ik mijzelf meer wilde verdiepen in het onderwerp  Employee Journey begon ik met een zoektocht naar een goed boek. Het boek Alignment 2.0 was het enige Nederlandse boek wat ik over dit onderwerp kon vinden. Omdat het boek wat tegenviel, kwam ik vervolgens uit op het volgende Engelstalige boek: Talent GPS van Lou Russel, Michelle Baker & Brittney Helt. Dit boek was alles wat ik zocht: praktisch, leerzaam en duidelijk.

Omdat ook een review van een tegenvallend boek nuttig kan zijn, deel ik graag mijn ervaring met het boek Alignment 2.0 in deze review. Benieuwd naar de review van het boek Talent GPS? Lees de review door op deze link te klikken.

Hier kun je de boeken vinden:

Samenvatting review Alignment 2.0

Hoewel ik het boek Alignment 2.0 een inspirerend boek vond, zou ik het boek niet aanraden aan iemand die met een employee journey aan de slag wil. Het boek gaat vooral over employer branding en hoe je dit aan je interne medewerkers over brengt. De fases van de employee journey (instroom, voortgang & doorstroom, uitstroom) vind je niet terug in het boek, waardoor het weinig bruikbaar is voor het creëren van de employee journey van jouw organisatie. Mocht je dit boek met een andere reden aanschaffen – bijvoorbeeld om meer te weten over employer branding – dan kan ik me voorstellen dat jouw mening over het boek positiever is dan de mijne.

Beschrijving van het boek Alignment 2.0

Alignment 2.0 is het vervolg van het boek Internal branding 2.0. Het gaat over het versterken van de reputatie van een organisatie, waar medewerkers een belangrijke rol in spelen. Juist deze medewerkers spelen een belangrijke rol in hoe de buitenwereld naar een bedrijf of merk kijkt. Daarnaast verandert de houding van de medewerkers binnen een organisatie: ze zijn kritischer, willen meer meedenken en zelfs meebeslissen. Daarom is het van belang de relatie tussen organisaties en medewerkers verdieping krijgt, in elk stadium van de employee journey. Dit gaat niet meer alleen over internal branding, maar juist over alignment. Oftewel: dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie, haar uitgangspunten en overtuigingen.

De schrijvers

Bea Aarnoutse is Strategy Director & Managing Partner bij PROOF, een adviesbureau op het gebied van internal branding, leadership, change, employer branding en recruitment marketing. Uit het voorwoord blijkt dat veel van de informatie uit het boek gestoeld zijn op haar eigen ervaringen, zo ook de casussen die gebruikt worden in het boek.

Mijn eerste indruk

Alignment: een mooie titel voor een boek. Want het is zo’n mooi woord. Alleen wat betekent het nu eigenlijk in het Nederlands? Ik ben benieuwd naar de inhoud van het woord én hoe je door alignment een betere employee journey kunt creëren. Het raakvlak zie ik zo één twee drie nog niet, maar het boek maakt me wel nieuwsgierig. Dit wordt mede ingegeven door de prettige vormgeving. Een knalrode kaft, spierwitte bladzijden en een heldere structuur.

Wat ik goed vond aan het boek Alignment 2.0

Alignment 2.0 is een inspirerend boek: het laat je nadenken over de link tussen de organisatie als instituut en de medewerker als persoon. Deze medewerker laat de organisatie als het ware leven, het is de persoon die een gezicht geeft aan de organisatie. Het belang om alignment te creëren tussen de waarden, normen en overtuigingen van de organisatie en de medewerker komt duidelijk naar voren in het boek. Toevallig merk ik tijdens het lezen van het boek zelf hoe belangrijk dit is: ik heb een gesprek met een medewerker binnen een grote organisatie die veel aan employer branding doet. Het beeld wat ik van de organisatie heb wordt echter al na een kwartier volledig teniet gedaan als ik deze medewerker spreek. Ietwat gedesillusioneerd ga ik die dag naar huis.

Een kritische blik

Het belangrijkste wat ik mis aan dit boek is een duidelijke bijdrage aan het onderwerp employee journey. Dit terwijl het boek aangeprezen wordt met: hoe communicatie- en hr-professionals effectief kunnen werken aan aligment. Gedurende de hele employee journey. Om deze reden kocht ik het boek, maar in het hele boek wordt met geen woord gerept over welke fases de employee journey dan betreft. Of wat je in welke fase kunt doen om de alignment te vergroten.

Ook mis ik een belangrijk onderwerp namelijk cultuur. Een boek over alignment, zonder expliciet te verwijzen naar cultuur is als een frietje zonder mayonaise: toch wat kaal. Juist cultuur is de verbindende factor tussen organisatie en medewerkers.

Een derde punt van kritiek betreft de verdieping, of juist het gebrek daar aan. Neem bijvoorbeeld het tweede deel van het boek. Dit gaat over de stakeholders binnen het proces van alignment. Een heldere hoofdstukindeling – iedere stakeholder kent zijn eigen hoofdstuk – maakt dat dit deel plezierig leest. Maar qua diepgang laat het wat mij betreft te wensen over. Zo staat het onderdeel succesfactoren in het hoofdstuk over de directie vol met open deuren als de top is één team en de top is open en benaderbaar. Niet iets waar je direct morgen al mee aan de slag kan.

Eindconclusie over het boek Alignment 2.0

Ga je aan de slag met een employee journey? Dan zou ik je afraden om hiervoor het boek Alignment 2.0 aan te schaffen. Het boek is echt bedoeld voor mensen die zich bezig houden met alignment of employer branding. Dan is het zeker een boek waarin je inspiratie kunt op doen en een interessante blik geeft over de relatie van employer journey en de medewerkers in de organisatie. Voor verdieping en concrete toepassing in de dagelijkse werkpraktijk is dit boek minder geschikt.  

Wil je dit boek zelf aanschaffen?

Hier kun je het boek vinden:


 

 

 

0
  Ook interessant

Voeg een Commentaar