70-20-10?!

,
De 70-20-10 methode

Het 70-20-10 raamwerk van Jennings is helemaal ‘hot’ in de wereld van opleidingen. Waarom? Omdat uit onderzoek bleek dat maar 10% van het leren in een formele (trainings)sessie plaats vindt. Au. Of toch niet?

Laten we eerst eens kijken wat deze 10% inhoudt. Bij een training denken nog veel mensen aan een docent voor een groep met tien tot vijftien meepennende cursisten, een mooie powerpointpresentatie en zo nu en dan een oefening waarbij cursisten in een onnatuurlijke situatie op een voor hun onnatuurlijke manier moeten reageren.

Trainingen geven toch tevreden cursisten

Nu zal ik de eerste zijn die toegeeft dat er genoeg trainingen nog steeds op deze manier verlopen. Ik heb er (met kromme tenen) bij gezeten en toch vonden maar weinig cursisten deze cursussen verspilde tijd. Waarom? Omdat die eerste 10% zo belangrijk is. De eerste stap is daarmee gemaakt, hiermee gaat de cursist in de praktijk weer aan de gang door naar goede voorbeelden te kijken van collega’s (20%) en ervaringen op te bouwen in het werk zelf (70%). Vergelijk het met een vliegtuig: de bouten en moeren bedragen nog geen 10% van het vliegtuig, maar zonder vliegt het niet.

Haal het werk de training in met Strategisch Opleiden

Er is dus niets mis met een good old fashioned training. Maar het kan zeker beter. Maar in plaats van deze 70-20-10 elementen als losse stukjes te zien, zien wij ze bij Van Duren Strategisch Opleiden graag geïntegreerd. Haal het werk de training in. Niet door het invoeren van eigen casuïstiek, maar door echte gesprekken met klanten, het geven van goede voorbeelden en het ontwikkelen van leerroutes krijgen medewerkers verschillende instrumenten aangereikt om zo optimaal mogelijk te leren. Zo is het opleidingstraject niet alleen maatwerk voor de organisatie, maar ook voor de deelnemers. Ieder bewandelt zijn of haar eigen leerroute.

(Bedrijfs)Resultaten tijdens de training

En het behalen van de bedrijfsdoelen? Dat gebeurt al tijdens het traject. Dat belletje naar die klant? Dat leverde een nieuwe opdracht op. En het onderdeel communicatie zorgde ervoor dat de klant die altijd om meer vroeg, nu ook naar rato gaat betalen, zonder één boos gezicht. De JS-cirkel bracht een idee op voor een nieuwe innovatieve digitale dienst, welke inmiddels verder opgepakt wordt door een team van medewerkers.

Vragen over Strategisch Opleiden?

Nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *