Drie olifantenpaadjes voor L&D
Olifantenpaadjes: je vindt ze in het park, het bos, maar ook binnen organisaties. Het stukje platgelopen gras waaruit blijkt dat de meesten van ons een kortere route hebben gevonden. Een route die niet volgens het formele pad gaat, maar daar langsheen.
Olifantenpaadjes zijn er omdat ze het leven makkelijker maken. Waar de formele route een omweg kan zijn, kan juist de informele route er voor zorgen dat het makkelijker wordt om jouw doel te bereiken. Daarom voor iedere L&D professional: drie olifantenpaadjes die jouw werk makkelijker kunnen maken.
-
Betrek meer medewerkers aan de voorkant
Als L&D professional word je gevraagd door iemand in de organisatie voor een leeroplossing. Ergens in de organisatie is er dus een opdrachtgever. De normale route is dat we met hem of haar voorbespreken, vervolgens een voorstel maken voor een oplossing en deze weer aan de opdrachtgever presenteren. Maar juist het betrekken van deze opdrachtgever of medewerkers die dicht bij hem of haar staan, kunnen je helpen om het voorstel getekend te krijgen. Op deze manier zal je product namelijk beter aansluiten op de behoeften van jouw klant.
-
Bespreek je presentatie voor
Het grote moment is daar: als L&D professional mag je dan eindelijk een programma presenteren wat je groots uit wilt rollen in de organisatie. Je team van stakeholders zit klaar en het zijn niet de minsten. Je zet alles op alles op die beslissing te krijgen: je hebt een prachtige presentatie en het voorgestelde programma is subliem. Toch ontvang je een hoop vragen en blijft een beslissing uit. Wat een teleurstelling.
Dit is te voorkomen wanneer je de presentatie die je gaat houden eerst voorbespreekt met een aantal van die stakeholders. Wat er namelijk gebeurd is dat zij al met je mee kunnen denken voordat het ‘tekenen bij het streepje’ moment komt. Je kunt inspelen op de vragen, de antwoorden verwerken in je presentatie en het mooiste van alles: je hebt de stakeholders meegenomen in je denkproces. Iets wat in één presentatie niet te doen is.
-
Stuur (positieve) tussentijdse updates
Het is een kleine moeite, maar je moet het jezelf wel even aanwennen. Heb je een opdrachtgever die wacht op een voorstel van jou? Stuur tussentijdse updates: hierdoor dwing je jezelf om een korte samenvatting te geven van het werk wat je tot nu toe hebt gedaan, maar kun je ook je enthousiasme delen. Daarnaast helpt het je om eerder aan de bel te trekken met kleine vragen. Hiermee betrek je juist je opdrachtgever nog meer bij het ontwerpproces. En een betrokken opdrachtgever is goud waard.
Zelf sta ik elke vrijdagmiddag even stil bij ieder project waar ik op dat moment mee bezig ben en stuur ik een korte update naar de opdrachtgever(s). De reacties zijn altijd positief!
PS: Wil je vaker tips om jouw werk als L&D professional makkelijker, leuker en beter te maken? Abonneer je dan hier gratis op deze blog en ontvang één keer per maand alle artikelen in je mailbox:
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!