Gesprekscyclus: juist nu optimaliseren
Onze Gesprekscyclus Quick Scan helpt je om snel verbeterpunten te vinden en deze makkelijk te optimaliseren
Voor veel mensen is 2020 een moeilijk jaar. De motivatie erin houden als het niet goed gaat met de organisatie, of als je elkaar maar weinig ziet is lastig. Terwijl het juist nu van belang is dat medewerkers enthousiast en gemotiveerd zijn. Om de inspiratie weer terug te brengen ligt een belangrijke rol voor jou als HR professional.
Inspirerende gesprekken tussen managers en medewerkers
Als HR professional kun je stimuleren dat de gesprekken tussen managers en medewerkers inspiratie op gaan leveren. Een belangrijk instrument hiervoor is de gesprekscyclus. Wanneer je de gesprekscyclus optimaliseert door deze ontwikkelgerichter te maken, levert dat een hoop op: wendbare medewerkers, minder verloop en betere prestaties. Want gemotiveerde medewerkers leveren het beste resultaat.
Maak het klein en zet de eerste stap
Het is niet nodig om de hele gesprekscyclus op de kop te zetten en een groot project op te tuigen. Maak het klein. Door vandaag een klein stapje te zetten, kun je de geprekscyclus een stuk ontwikkelgerichter maken. Juist laagdrempeligheid en luchtigheid zijn nu belangrijk. Dit kun je zelf doen door de acties hieronder te implementeren of door een Quick Scan aan te vragen.
Optimaliseer je gesprekscyclus met een Quick Scan
Wil je gerichter aan de slag gaan met de gesprekscyclus? Dan kun je een Quick Scan aanvragen. Deze Quick Scan brengt in kaart wat al goed gaat, welk laaghangend fruit er is en wat je op de korte en (middel)lange termijn kunt doen. Zo bespaar je jezelf veel tijd en energie en krijg je toch een goed onderbouwd advies.
De Quick Scan bestaat uit:
- Een korte algemene vragenlijst
- Een videogesprek van 45 minuten op een door jou gekozen tijdstip
- Een analyse van de beschikbare documentatie, onderzoeken en formulieren
- Een rapport van 1 A4 met korte en lange termijn mogelijkheden
De investering voor de Quick Scan is € 328,- en levert je veel op: een duidelijk plan om op korte termijn jullie gesprekscyclus te optimaliseren.
Liever eerst zelf aan de slag?
Lees dan onze tips met acties die je morgen al uit kunt voeren.
Actie 1: pas je formulieren aan
Het is niet moeilijk om kleine wijzigingen aan te brengen in de formulieren die beschikbaar zijn voor het voeren van gesprekken. Maar die kleine wijzigingen kunnen het gesprek wel de positieve kant op sturen. Maak de vragen op het formulier toekomstgericht: in plaats van vragen naar het verleden, kijk naar de toekomst.
Actie 2: verbeter de gespreksvaardigheden van je managers
Misschien lijkt deze actie wat groot, maar ook het verbeteren van de gespreksvaardigheden kun je klein maken. Stuur bijvoorbeeld de managers een paar korte emails vlak voordat de gesprekken aan het einde van het jaar plaats vinden, met iedere keer een korte tip. Uiteraard kun je deze actie ook uitbreiden met uitgebreidere activiteiten zoals een workshop of een training.
Actie 3: inspireer medewerkers door te communiceren over mogelijkheden
In moeilijke tijden wordt nog wel eens gedacht dat er weinig mogelijk is omdat het ontbreekt aan budget, tijd of richting. Praten over ontwikkeling lijkt daardoor lastig. Communiceer daarom naar medewerkers wat er wél mogelijk is. Leren kan namelijk op veel verschillende manieren en niet alleen via een (dure) opleiding of training. Denk bijvoorbeeld aan: het meekijken met collega’s, het lezen van een boek, experimenteren met nieuw gedrag, etc. Zelfs het praten over ontwikkeling is al leerzaam.
Vaker tips, informatie en kortingen ontvangen?
Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief:
Geen zorgen: we spammen je niet en verkopen je gegevens ook niet door.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!