Het talentenprogramma: 10 overwegingen (deel II)

,
Talentenprogramma

Bent u bezig met het (laten) ontwerpen van een talentenprogramma of gaat u daar binnenkort mee beginnen? Maak dan in ieder geval de volgende tien afwegingen!

In deze blog de afwegingen 6 tot en met 10, lees hier deel 1.  

  1. Stem je leervormen in het talentenprogramma af op deze generatie

De huidige generatie talenten is opgegroeid in een wereld waar alles gepersonaliseerd is: een laptop kocht je vroeger in de kleur die er beschikbaar was, vandaag de dag kies je je eigen kleur. En een reep chocolade kun je bestellen met de naam van de jarige en een persoonlijke boodschap van de gever. ‘Anytime anywhere’ is de norm. Waarom is dat voor leren anders? Traditioneel, klassikaal leren is geen taboe, maar ook niet de oplossing voor elke leerwens. Kijk ook eens naar andere leervormen: uitdagende opdrachten die de groep zelf moeten uitpluizen en ontdekken, meelopen met voorbeelden in de organisatie, ronde tafelsessies en ga zo maar door. Vergeet niet dat deze talenten vaak heel slim zijn: uitdaging is wat ze drijft om meer uit zichzelf te halen.

  1. Hoe voorkom en ga je om met prinsessengedrag van talenten?

Prinsessengedrag van talenten: zeer ongewenst, maar vaak niet helemaal te voorkomen. Immers, door een talentenprogramma creëer je een bijzondere positie voor deze medewerkers. Het programma is een springplank naar een belangrijke positie in de organisatie. Mijn tip: bespreek met de groep welke verantwoordelijkheid hoort bij deze bijzondere positie. Dit kan het beste gedaan worden door een trainer of begeleider die de groep het gehele traject onder zijn/haar hoede heeft. Op momenten dat het gedrag zich voordoet, kan deze trainer/begeleider hier op inspelen. Daarnaast is het belangrijk om in de communicatie goed de verwachtingen te managen: het doorlopen van een talentenprogramma is geenszins een gouden ticket naar een toppositie. Een leerprogramma vult de rugzak van de deelnemer met tools en instrumenten. Of de deelnemer deze tools en instrumenten op de juiste manier weet in te zetten, is aan hem of haar.

  1. Wel of geen opleidingscontract voor het talentenprogramma?

Een opleidingscontract wordt vaak ingezet om het risico van de kosten voor een opleiding of een opleidingsprogramma enigszins af te dekken. Immers, als de deelnemer tijdens of vlak na de opleiding de organisatie verlaat, kunnen de kosten (deels) op hem of haar verhaald worden.

Toch is het de vraag of een opleidingscontract wenselijk is. Immers, het bindt de medewerker misschien op een verkeerde manier aan de organisatie. Zelf adviseer ik vaak voor een middenweg: een mild opleidingscontract. Zeker gezien de duur van een opleidingsprogramma wil je als organisatie dat medewerkers goed nadenken over waar ze in stappen. Daarnaast kun je het opleidingscontract inzetten om de inzet tijdens het programma te regelen. Zo voorkom je dat een medewerker zomaar in de opleiding stapt, zonder goed na te denken wat zijn/haar eigen investering is. En wil een deelnemer toch de organisatie voortijdig verlaten? Ook dan is mildheid gepast: wie wil er nu een medewerker die zijn ‘tijd vol maakt’?

  1. Wat doe je met slimme medewerkers die niet meedoen aan het talentenprogramma?

Vergeet niet dat er in de organisatie vaak een hoop slimme mensen rond lopen, die wellicht niet in aanmerking komen voor het talentenprogramma, maar wel degelijk talent(en) hebben. Ongemerkt kan zo’n medewerker hierdoor gedemotiveerd worden. Hou deze medewerkers in de gaten. Biedt ze een persoonlijk ontwikkeltraject aan. Blijf met ze in gesprek. En doe dit ook preventief: je hoeft geen slapende honden wakker te maken, maar het is misschien wel een mooie aanleiding om over de toekomst verder te praten.

  1. Het talentenprogramma ontwerpen: werk met de juiste opleider samen

Grote namen mogen misschien aanlokkelijk zijn, zowel voor de organisatie als voor de deelnemer, maar de meeste talenten prikken daar snel doorheen. Zowel inhoudelijk als procesmatig moet het opleidingstraject flexibel en uitdagend zijn. Zorg dat je als organisatie vat houdt op de trainers en/of begeleiders die ingezet worden. Zo dwing je de opleider om experts te kiezen in plaats van ‘de trainer die op datum x en y beschikbaar is’.

Hulp nodig bij het ontwikkelen en/of realiseren van een talentenprogramma of even sparren?

Neem dan contact op via vanduren@strategischopleiden.nl of 06-45466681.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *