MOOC’s als onderdeel van het HRD aanbod

,
HRD L&D Strategisch Opleiden MOOC

Massive Open Online Courses: oftewel MOOC’s: tien jaar geleden ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een bekend fenomeen. Het idee is nobel: of je nu arm of rijk bent, op het gymnasium hebt gezeten of je middelbare school niet hebt afgemaakt, met een internetconnectie heb je toegang tot hoger onderwijs van de meest prestigeuze universiteiten ter wereld. De cursussen duren rond de 5 tot 10 weken en kunnen volledig digitaal gevolgd worden. Niet onbelangrijk: een MOOC is gratis te volgen. Hoge kwaliteit, lage kosten: uitermate geschikt dus voor het L&D Aanbod in een organisatie.

MOOC’s in het L&D aanbod

Revolutionair als MOOC’s waren, je ziet ze nog lang niet altijd terug in het L&D portfolio binnen organisaties. Jammer, want de kwaliteit van MOOC’s zijn vaak hoogwaardig. En het aanbod is erg breed: voor alle functies in de organisatie is er wel iets te vinden. Zelfs voor niches zijn er diverse MOOC’s beschikbaar. Voor medewerkers die zichzelf willen blijven ontwikkelen is het een laagdrempelige manier om aan de slag te gaan. Doordat er geen kosten aan verbonden zijn, is er ook geen toestemming nodig van een manager of HR.

Zichtbaar maken van MOOC’s

Een belangrijke stap in het opnemen van MOOC’s in het L&D aanbod is de zichtbaarheid. De eerste stap is natuurlijk het opnemen van de MOOC in het cursusaanbod. Wanneer een medewerker op zoek is in het aanbod naar een bepaald onderwerp, zal hij of zij eerder geneigd zijn om zich te verdiepen in een specifieke MOOC dan in een algemene verwijzing. Zorg dus dat specifieke MOOC’s opgenomen zijn in het aanbod.

Vergelijkbaar met een e-learning platform

Ik vergelijk het aanbod van MOOC’s altijd met een e-learning platform: veel organisaties zijn bereid duizenden euro’s te betalen aan een platform vol e-learning modules over de meest uiteenlopende zaken. Dat kan met MOOC’s ook (zelfs zonder kosten), alleen de structuur ontbreekt. Het verzamelen van MOOC’s in een Academy kan hetzelfde effect hebben als deze e-learning platforms. Sterker nog, ze vullen elkaar mooi aan, doordat MOOC’s door de langere duur vaak een verdieping vormt op kortere e-learnings.

MOOC’s verkennen

Om te kunnen verwijzen naar bepaalde MOOC’s moet je als L&D-professional dus weten welke MOOC’s waarvoor beschikbaar zijn. Gelukkig zijn de beschrijvingen van MOOC’s vaak vrij uitgebreid en kan je hiermee dus goed inschatten of een bepaalde MOOC relevant is. Daarnaast is de kwaliteit van een MOOC vooraf in te schatten door de bron te checken en de reviews te lezen. Als laatste mogelijkheid kun je de MOOC zelf testen of laten testen door iemand uit je doelgroep.

Leercultuur verhogen door het actief promoten van MOOC’s

Het prettige aan MOOC’s is de laagdrempeligheid: allereerst de kosten. MOOC’s zijn namelijk gratis te volgen. Indien je de MOOC succesvol doorloopt kun je voor een paar tientjes een certificaat ontvangen. Het is voor een medewerker dus vaak niet nodig om toestemming van zijn of haar manager te krijgen voor deze leermogelijkheid. Daarnaast is een MOOC niet locatiegebonden en kan iemand zijn of haar eigen tijd indelen. Is de cursus niet naar verwachting? Dan kun je stoppen wanneer je wilt.

Het actief promoten van MOOC’s is daardoor een mooie manier om meer medewerkers bekend te maken met dit fenomeen. Door de laagdrempeligheid zullen meer medewerkers aan de slag gaan met leren en verbeter je daarmee de leercultuur in de organisatie. Het loont dus om jezelf dus eens een dag op te sluiten in een kantoor en op zoek te gaan naar interessante MOOC’s. Een tip: kies daarvoor een onderwerp waar veel medewerkers in geïnteresseerd zijn. Denk aan onderwerpen als projectmanagement, leiding geven of persoonlijke ontwikkeling.

De nadelen van MOOC’s

Zijn er dan geen nadelen aan MOOC’s? Toch wel. De keerzijde van laagdrempeligheid is natuurlijk de vrijblijvendheid. Meer mensen starten een MOOC dan dat ze deze afmaken. De vraag is of dit zo’n probleem is. Immers, als je 60% van de cursus hebt doorlopen en daarmee jouw doel hebt bereikt, waarom zou je dan de andere 40% nog volgen?

Persoonlijk vind ik het jammer dat MOOC’s vooral voor hoog opgeleiden geschikt zijn. Het zijn met name universiteiten die MOOC’s ontwikkelen en het niveau is daardoor hoog. Ook zijn de meeste MOOC’s in het Engels. Dit is terug te zien in de deelnemers aan MOOC’s. Tachtig procent van de deelnemers komt uit zes procent van de rijkste en best opgeleide beroepsbevolking.

Interessante MOOC platforms

De volgende MOOC platforms zijn mogelijk interessant om een kijkje te nemen voor je zoektocht. Deze platforms kennen een breed (veelal Engels) aanbod en screenen de kwaliteit van de cursussen.

MOOC’s in Nederland

Ook Nederlandse universiteiten bieden MOOC’s aan via diverse platforms. Universiteit Groningen heeft bijvoorbeeld in samenwerking met FutureLearn vier MOOC’s ontwikkeld. De meest succesvolle is bij uitstek Introduction to Dutch. Maar bekijk ook eens deze trailer van de MOOC Decision making in a complex and Uncertain World. Daar krijg je zin in toch? Beide MOOC’s zouden niet misstaan in menig L&D Aanbod.

Meer interessante artikelen op het gebied van Leren in organisaties ontvangen?

Abonneer je dan hier op onze maandelijkse HRD-Update:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *