Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer
Thema

Feedback

Hoe doe je het goed?

Heb jij weleens feedback gehad die verpakt zat in twee complimenten? Feedback uitspreken en aanspreekbaar zijn. We vinden allemaal dat we op tijd het gesprek aan moeten gaan. Toch zijn we heel goed om het geven van feedback voor ons uit te blijven schuiven of het helemaal niet te geven. Terwijl tijdig goede feedback geven heel veel pluspunten heeft en juist de onderlinge relatie versterkt. Benieuwd wat wij kunnen beteken in het creëren van een constructieve feedbackcultuur?

De cijfers

Wat levert feedback op?

Onderzoek toont aan wat gebrek aan feedback kost en wat het oplevert als er regelmatig feedback gegeven wordt op de werkvloer:

-14,9%

Verloop
Frequente feedback zorgt voor 14,9% minder verloop.

19%

Ontvangen
Slechts 19% van de medewerkers geeft aan regelmatig feedback te krijgen.

1x

Wens
Medewerkers willen minimaal eenmaal per maand feedback ontvangen.

79%

Prestaties
Regelmatige feedback gaat volgens 79% van de medewerker leiden tot betere resultaten.
Wat is het

Wat is feedback?

Als je het letterlijk vertaalt, betekent het terugkoppeling. Feedback is het geven van een terugkoppeling over het effect van iemands gedrag. We kennen daarin verschillende vormen:

  • Positieve
  • Negatieve
  • Neutrale

Positieve feedback noemen we ook wel een compliment. Alhoewel het nog best lastig kan zijn om een goed compliment te geven, hebben we vaak de meeste moeite met negatieve feedback.

Wat is het verschil tussen feedback en kritiek?

Negatieve feedback wordt nog wel eens verward met kritiek. Toch is er een verschil:

  • Kritiek geeft een negatief oordeel of mening, je keurt het af. Het is meer een beoordeling.
  • Feedback geeft een terugkoppeling op het effect van iemands gedrag. Je geeft daarmee de ander een mogelijkheid om het gedrag naar keuze aan te passen. 

In de praktijk ligt het natuurlijk niet zo zwart wit en voelt feedback soms als kritiek. 

Luister ook onze podcast
podcast feedback en emotie

Feedback & emoties

Kun je emoties tonen als je feedback geeft? Of is een feitelijke benadering beter? Je hoort het in deze aflevering van The People Skillz Podcast.
Play button
11 minuten

Wat is het verschil tussen feedback en advies?

“Weet je wat jij zou moeten doen?” Een duidelijke uiting van advies. Daarin geef je iemand mee wat hij of zij zou moeten doen, zou moeten laten of zou moeten vinden. Je hebt goede raad voor iemand. Bij feedback zeg je iemand niet wat die moet doen, maar laat je dat bij de ander. Je zegt wat het effect van iemands gedrag is op jou. Als de ander dit onwenselijk vindt, kan hij of zij dat wijzigen.

Wat is het belang van goede feedback?

De cijfers laten zien hoe belangrijk feedback is voor mensen, teams en organisaties. Ook in ons dagelijks leven is het belangrijk om feedback te geven aan vrienden, kennissen, relaties, etc. Bij kinderen doen we dit vaak automatisch, maar hoe ouder iemand wordt, hoe lastiger we het lijken te vinden. Maar het geven van feedback:

  1. verbetert de samenwerking en de relatie;
  2. maakt loslaten gemakkelijker;
  3. geeft je de ander de kans om te leren.
Ingrediënten

Hoe geef je goede feedback?

Goede terugkoppeling is vooral authentiek (vanuit jezelf) en duidelijk. Toch kun je met een beetje aandacht het wel makkelijker maken voor de ander. Ingrediënten voor goede feedback zijn:

  1. Geef een duidelijke boodschap
  2. Geef ook de reden waarom je de feedback geeft
  3. Geef het op jouw eigen manier, zonder aangeleerde trucjes en heb oog voor je valkuilen
  4. Geef ruimte aan de ander

Met name de focus op de toekomst in plaats van het verleden is een belangrijk aandachtspunt. Je kunt bijvoorbeeld beter ‘als je de volgende keer minder tekst gebruikt in je powerpoint komt het sterker over’ zeggen dan ‘doordat je veel tekst in je powerpoint had, kwam het niet zo sterk over’.

Tips om jouw feedback effectiever te maken:

  • Vermijd superlatieven zoals ‘altijd’ of ‘nooit’
  • Geef alternatieven
  • Laat de ander reageren en geef tijd om na te denken en te reageren
  • Bij complimenten: onderbouw wat de ander deed waar jij zo positief over bent
  • Probeer geen strikjes of verzachtende woorden te gebruiken zoals ‘we’ waar je eigenlijk ‘jij’ bedoelt of ‘ik’

Feedback geven aan collega's

Op de werkvloer is feedback geven een belangrijke vaardigheid. Maar juist daar zien we het ook vaak mis gaan. Een grote misvatting is dat feedback iets is wat een leidinggevende moet doen, maar niet collega’s onderling. Of dat uit angst voor een negatieve impact op een relatie, er liever niets wordt gezegd wat negatief opgevat kan worden. Niets is minder waar. Een aantal zaken om in je achterhoofd te houden bij feedback geven aan collega’s:

  1. Doe het liever eerder dan later: dat kan al na de eerste of de tweede keer dat iemand iets doet waar jij graag terugkoppeling op geeft.
  2. Gebruik geen derden in je verhaal: geef feedback vanuit jezelf en betrek geen anderen die niet aanwezig zijn.
  3. Geef ruimte: de ander heeft tijd nodig om de boodschap te verwerken en een reactie te geven.
  4. Kies het juiste moment: geef feedback op een moment waarop jij het ook het liefste had gekregen. Dus niet als iedereen achter je rug het er al over heeft, of als je iets al talloze keren gedaan hebt.

Tip: Bereid feedback goed voor

met het feedback spel

Bereid feedback goed voor, de kans dat het dan goed overkomt vergroot je hiermee. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld ons feedback spel. 

Feedback geven aan je leidinggevende

Je leidinggevende is een van de lastigste personen om terugkoppeling aan te geven, zeker als het niet positief is. Het gaat hier om iemand die jou beoordeeld en dat brengt hoe je het ook went of keert toch een ongelijkwaardige relatie met zich mee. Toch is het belangrijk om wel feedback te geven, want je leidinggevende heeft grote invloed op je werkplezier. Vind je dit lastig? Dan geven we graag wat tips om het makkelijker te maken:

  • Bereid je goed voor, oefen ook met anderen.
  • Geef aan bij je leidinggevende dat je het lastig vindt en waarom.
  • Benoem dat je het belangrijk vindt om de relatie goed te houden.

Voor leidinggevenden geldt dat zij verantwoordelijk zijn voor continue feedback aan alle medewerkers.

Actieplan feedback cultuur
Actieplan

Creëer een feedback cultuur

Om de voordelen van feedback volledig uit te nutten in jouw organisatie, is het goed om constructieve feedbackcultuur te creëren. Wist je dat dit de samenwerking, de resultaten en de betrokkenheid van medewerkers vergroot? Wil je inspiratie hoe je dit kunt doen, lees dan ons Actieplan Feedbackcultuur.

Ontvangen

Omgaan met feedback

Tot nu toe hebben we het alleen gehad over geven, maar hoe ga je om met feedback ontvangen? Soms roept het allerlei reacties en emoties bij je op. Het belangrijkste is om feedback te leren herkennen en het te zien als iets waar je van kunt leren. Hou het volgende in gedachten bij het omgaan met feedback:

  • Oordeel niet: dit is wat iemand ervaart en dat is goed.
  • Maak onderscheid tussen wat iemand vindt en wat jij er mee doet.
  • Hierin mag je feedback ook naast je neerleggen.
  • Vraag verduidelijking en vraag naar de reden dat iemand je dit teruggeeft.
  • Maak het niet te groot, we zijn niet perfect.
Trainingen

Feedback­trainingen die werken

Er zijn diverse trainingen te volgen op dit gebied, helaas gaan ze veelal uit van het aanleren van trucjes zoals het 4G-model. Bij The People Skillz Company geloven we dat goede feedback oprecht is en dus vanuit jezelf gegeven. Iedereen heeft hierin een eigen manier. Een goede feedbacktraining maakt feedback weer eenvoudig en laagdrempelig.  Wij bieden feedback trainingen op maat, voor zowel medewerkers, teams als leidinggevenden.

Nieuwsgierig? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in. 

Ons aanbod

Trainingen over feedback

Altijd op maat voor jouw team of organisatie
Inspiratie

Lees, luister en ontdek

Meer over dit onderwerp
podcast feedback en emotie

Feedback en emotie: wel of niet doen?

Podcasts
Een feedback cultuur creëren in je organisatie? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe begin je? En wat zijn best practices?
lees verder
blije vrouw achter laptop

Feedforward: vergeet de feedbackladders

Artikelen
lees verder