Laagdrempelig maken van feedback
Juist door feedback laagdrempelig te maken, is de kans groter dat de feedback ook daadwerkelijk gegeven gaat worden. Zodra iemand het vertrouwen in zichzelf heeft dat de feedback die hij of zij geeft ook goed is, zal deze zich sneller uitspreken. Maar hoe leer je mensen dat?
De traditionele feedback training
Als HR(D) Professional heb je het model vast wel eens gezien: het 4G model voor feedback geven is de basis voor bijna alle feedback trainingen die je kunt volgen. Via 4 stappen (gedrag, gevoel, gevolg, gewenst) bereid je jouw feedback voor. Een trucje, waar veel mensen hun houvast uit halen. Maar met drie belangrijke nadelen:
- Het is een trucje, waardoor de authenticiteit verdwijnt
- Het maakt veel feedback te zwaar, wat de situatie juist verergert
- Je geeft de feedback te laat doordat je op het moment zelf nooit meer weet wat de 4G’s ook alweer waren. Hierdoor is geen sprake van continue feedback.
Regelmatig horen we van onze klanten: we hebben al diverse trainingen geprobeerd en nog steeds spreken onze mensen elkaar nauwelijks aan op ongewenst gedrag.