Waarom beweegt mijn schip niet?
Een geheime meeting op een geheime locatie. Genodigden: het topmanagement. Agendapunten? De koers van de organisatie. Resultaat? Een roadshow met een 15 slides tellende presentatie over de nieuwe weg die ingeslagen wordt: duurzaamheid en sales, dat wordt de nieuwe focus.
Medewerkers verzamelen en masse in de bedrijfskantines van de verschillende locaties. De directie op bezoek, dat gebeurt niet vaak. Wat gaat er veranderen? Wat betekent dit voor mij?
De koerswijziging op een mooie PowerPoint
De slides brengen veel geknik teweeg: de marktsituatie is inderdaad gewijzigd, het bedrijf moet inderdaad een nieuwe koers varen. Sommige medewerkers knikken, anderen zijn al voor het einde weer vertrokken. Een rondje vragen ter afsluiting en nog even koffie drinken met elkaar. Dan weer lekker aan de slag.
Drie tips voor beweging van het schip
En dan? Wachten op beweging? Met alleen wachten en een PowerPoint gaat deze tanker niet bewegen. De mensen van de organisatie moeten het echte werk doen. Die zorgen voor de echte beweging. Niet alleen door ze te informeren over duurzaamheid en sales, maar door zelf aan de slag te gaan. Strategisch opleiden kan daarbij helpen. Drie tips om uw medewerkers de kans te geven om écht te helpen:
- Kondig op slide 16 trainingen of andere ontwikkelactiviteiten aan op het gebied van duurzaamheid en sales. Elke medewerker die wil, kan zich aanmelden, niet via hun manager, maar via een speciaal daarvoor aangewezen boardmember. Dit geeft het belang aan én zorgt voor een directer verband tussen strategie en uitvoering.
- Kijk eens naar het onboardingsprogramma voor nieuwe medewerkers. Staan deze nieuwe onderwerpen op nummer één en twee van de agenda? Zo zorg je dat de nieuwe aanwas al meteen op de juiste manier mee doet. Kunnen zij meteen het goede voorbeeld geven aan de oude garde.
- En last but not least: méét het resultaat! Dat is niet zo moeilijk als je denkt. Een maandelijkse update van het aantal extra duurzaamheidsinitieven is zo gemaakt. En een medewerker die nooit aan Sales deed en nu zijn of haar eerste klanttraject heeft verkocht? Deel deze ervaring: was het echt zo moelijk als hij of zij dacht?
Vragen over Strategisch Opleiden?
Nog vragen? Neem gerust contact met ons op.