Wat kan HRD leren van de kerstman?

,
Wat we als L&D professional kunnen leren van de kerstman

Ja, je leest het goed: als L&D/HRD professional kun je een hoop leren van de kerstman. Wat we leren van de kerstman kan onze positie in de organisatie zelfs versterken. En dat hoeft niet eens wat te kosten.

Dit is het eerste artikel in de reeks ‘omgaan met kleine budgetten’. Lees ook het tweede artikel: ‘Hoe Mariëlle Nijsten met een beperkt coaching beschikbaar maakte voor honderden medewerkers’. Laat hiernaast jouw emailadres achter om als eerste het vervolg in deze reeks te krijgen.

Er is maar één kerstman en iedereen kent hem

Iedereen kent de kerstman. Iedereen weet wat de kerstman doet. Zonder dat het de kerstman ook maar iets kost, kan iedereen hem voor zich zien. Iedereen weet wat hij doet. Wanneer hij komt. Als je het hebt over profilering, dan heeft de kerstman het goed gedaan. En dat is precies wat jij als HRD-professional ook kunt doen, zonder ook maar één euro uit te geven. Zorg dat mensen je kennen. Zorg dat mensen precies weten wat je doet. Zorg ervoor dat mensen je kunnen herinneren, jou voor zich zien als ze aan je denken. En beter nog: als ze aan leren denken. Hoe? Door met mensen te praten. Te helpen. Door proactief te zijn. Door mensen met elkaar te verbinden. Door e-mails rond te sturen met bruikbare informatie. Door artikelen te plaatsen op het intranet. Door een borrel te organiseren met een inhoudelijk thema. Er zijn zoveel ideeën…

De kerstman brengt mensen samen

Hoe waardevol is de kerstperiode. Het brengt mensen bij elkaar. Aan de etenstafel, bij de open haard, op de koffie, maar hoe dan ook, hij brengt mensen bij elkaar. Met de kerst willen we niet dat iemand alleen is. We nodigen elkaar uit. We delen eten en drinken met elkaar. Soms geven we zelfs kadootjes.

Precies wat jij als L&D-professional in jouw rol als geen ander kunt doen. Door mensen te kennen en aan elkaar te verbinden, lever je toegevoegde waarde. Ken je een professional in jouw organisatie op het gebied van sales? Deel zijn of haar kennis met anderen, die er wat aan hebben. Voor wie het een kadootje is. Bijvoorbeeld door een lunchmeeting of een zelfgemaakte video. Organiseer een haardvuur bijeenkomst. Laat de mensen delen wat ze moeilijk vinden, lastig vinden, wat ze nog willen leren. Deel met mensen hoe je daar als L&D professional bij kunt helpen. Op de marshmallows na, is dit helemaal gratis.

De kerstman is er voor iedereen

De kerstman is er voor kinderen, voor ouders, voor opa’s en oma’s, voor arm en voor rijk. Net als jij: jij bent er voor de CEO, de projectmanagers, de secretaresses, de directie en ga zo maar door. Geloof me, geen enkele doelgroep is belangrijker dan de ander. Investeer in iedereen. Geef een individuele medewerker dezelfde tijd, energie en aandacht als de teamleiders en de directeuren. Praat met ze en je komt erachter wat ze nodig hebben. Waar hebben ze behoefte aan? Welk probleem ervaren ze? Organiseer een expertmeeting in de avond, met de oplossing voor hun belangrijkste probleem. En geloof me: als je je doelgroep echt goed begrijpt, komen ze. In hun eigen tijd, ook zonder dat de baas zegt dat het moet. Maar net als voor de kerstman geldt voor jou als L&D professional: iedereen is even belangrijk.

 

PS: Dit is het eerste artikel in de reeks ‘omgaan met (te) lage budgetten’. Lees ook het tweede artikel: ‘Hoe Mariëlle Nijsten met een beperkt coaching beschikbaar maakte voor honderden medewerkers’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *